Americas Army: návod / 2.díl

15. února 2008 v 21:24 | Steve |  Americas Army
•Osobní hodnocení
Dostáváme se k další šikovnosti AAO, a to systému bodování hráčů. Toto hodnocení se sleduje při hraní na oficiálních serverech (v server-browseru je poznáte podle zelené ikonky s hvězdičkou). Hlavní hodnocenou veličinou je u každého hráče tzv. HONOR, představující jeho dosavadní bojové zkušenosti. Má na ni vliv řada faktorů, z nichž se při hraní vypočítává vaše aktuální skóre. Všechny potřebné údaje vidíte vždy na ukazateli skóre, kde zcela vlevo na řádku každého hráče najdete právě hodnotu HONOR. Vpravo od jmen je pak první sloupec Score, ukazující vaše aktuální skóre, na základě něhož se HONOR aktualizuje. Vliv na skóre mají pak všechny parametry, které jsou v dalších sloupcích.

Sloupec Goals představuje body získané plněním úkolů daných mapou a rolí v týmu (například medik za léčení raněných). Ve sloupci Leader se kumulují body velitelům družstev i veliteli týmu v případě, že v daném kole zvítězíte, při prohře o body přicházejí. Sloupec Enemy zobrazuje body získané zastřelením nepřítele - za každého je 10 bodů. KIA je naopak ukazatel počtu vašich vlastních smrtí, opět každá za 10 bodů, ale záporných.

•Pozor na vlastní řady
ROE je poslední zaznamenávanou veličinou, na niž je třeba dávat pořádný pozor. Je to zkratka Rules Of Engagement a znamená v podstatě záporné body v případě, kdy poraníte nebo dokonce zastřelíte spoluhráče. Tato veličina naskakuje velice rychle a má tudíž na vaše skóre veliký negatívní vliv. To je ale jenom dobře, jelikož si tak hráči chtě nechtě musí dávat pozor na své chování a hře to nesmírně pomáhá. ROE je jakýmsi přirozeným zákonem, determinujícím vaše působení na serveru. Pokud budete jednat jako šašek, ROE vám pokazí hodnocení. Zároveň když jeho hodnota vyroste nad mez určenou správcem serveru, budete z něj bez pardónu automaticky vykopnutí. Tohle jednoduché pravidlo velice pomáhá trvalému držení disciplíny a právě díky ní je na herních serverech s AAO pořádek a klid. Kdo má zkušenosti s internetovými debily, ví o čem mluvím.

Přesný vzorec, kterým se výsledné skóre z uvedených veličin počítá, neznám, ale průběžným sledováním časem zjistíte, jak to asi funguje, co se navzájem ovlivňuje s čím atd. Co ale přesně vím, je způsob, jak se na základě skóre hodnotí váš HONOR. Je to takhle: je-li vaše aktuální hodnota HONOR v rozmezí 0 až 10 (s hodnotou 10 začínáte), potřebujete postupně nasbírat vždy 500 bodů (score) k tomu, aby se vám HONOR zvýšil o jeden stupeň. Při hodnotách rozmezí 11 až 20 je to už 1000 bodů na jeden stupeň, při 21 až 30 je to bodů 2500, při 31 - 40 bodech stojí každý postup bodů 4000, v rozmezí 41 až 50 je to 6000 a při 51 - 60 dokonce 8500 bodů na každé povýšení. Pokud by se vám náhodou podařilo svůj HONOR zredukovat až na nulu, váš hráčský účet se automaticky zlikviduje a museli byste začít zcela od začátku včetně tréninků.

Okamžité skóre každého hráče se odesílá ze serveru do databáze vždy po desíti kolech anebo když se hráč s ze serveru odpojí. Přitom platí, že případné body, získané v kole, během něhož se odpojí, se mu už nezapočtou. Skóre se v databázi kumuluje a až se nashromáždí dostatek bodů pro povýšení či zredukování, automaticky se váš HONOR zaktualizuje.

•Týmové role
Skóre a HONOR hráče má pro hráče i další praktický význam. Projevují se totiž při obsazování týmu, kdy si před začátkem každé série kol hráči vybírají, jakou pozici by kdo chtěl zastávat. Hra nabízí v podstatě různé typy postav - běžného vojáka, vybaveného puškou M16A2 střílející v dávkách anebo jednotlivě. Dalším typem vojáka je střelec vybavený stejnou puškou, doplněnou o granátomet M203, čímž získává velkou výhodu a je o jeho post nebývalý zájem. Dobrý granátometčík může být rozhodující postavou celé bitvy. Třetím typem je kulometčík vybavený kulometem M249 SAW, jehož role je většinou v krytí spoluhráčů palbou dlouhými dávkami. Posledním čtvrtým typem z hlediska vybavenosti je pak velice oblíbený sniper, o jehož roli je sváděna také velká konkurenční bitka.

Kromě týmových rolí z pohledu výbavy jsou ještě některým vojákům přidělovány velitelské funkce a dobrovolné role zdravotníků. Tým se podle toho, kolik je v něm aktuálně hráčů, automaticky dělí do družstev s předdefinovanou výbavou. Je určen velitel celého týmu a každé družstvo rovněž získá svého velitele, podřízeného tomu hlavnímu. Absolventi medicínského kurzu si pak mohou v menu zvolit, zda chtějí využívat zdravotnické schopnosti a pokud to struktura týmu dovoluje, stávají se kromě své funkce i příležitostnými ošetřovateli raněných (každé družstvo může obsadit jen jednoho).

Hru za zdravotníka doporučuji všem nováčkům, neboť se tak pomalu dostanou do hry a naučí se pohybu mapou, přičemž se budou držet vzadu a vybíhat k linii, až když je přivolají ranění. Tím si zároveň zvyknete i na vesměs pomalejší herní tempo. Nikdo zkušenější neběží rambo-stylem vstříc nepříteli, což má za následek jen jeho zbytečnou smrt a čekání v limbu do nového kola. Hra za medika má další světlou stránku - dá se jí získat poměrně dost bodů, aniž by se hráč riskantně vystavoval nepříteli.

•Priority výběru postav
U týmových rolí se ještě vrátím k hodnocení hráčů, kdy právě hodnota jejich HONORu a aktuální skóre společně vytvářejí algoritmus, podle něj se určují prioroty při výběru postav. Teoreticky si může každý hráč vybrat libovolnou postavu v týmu, za kterou chce do boje nastoupit (pouze snipera může hrát jen ten, kdo v tréninku nastřílel patřičné skóre a medika dělat absolvent testů). Pokud projeví více hráčů zájem o stejnou roli v týmu, pak rozhoduje právě jejich HONOR a skóre o tom, komu tento post připadne. Jednoduché a spravedlivé, nutící hráče na sobě pracovat. Navíc to má i logiku, aby ty specifické role jako velitel, sniper či granátometčík dělali ostřílení kozáci a nováčci si kroutili své pěšácké role. Tím, že lze zbraň po padlých sebrat, se i tak příležitostně k preferovaným zbraním dostanete.
•Mapy
Hra momentálně obsahuje celkem sedmnáct map (snad jsem to dobře spočítal) a myslím, že si vybere úplně každý. Najdete tu mapy jak strukturálně velice jednoduché, tak i několik zamotanějších, odkrytější exteriéry i boje v nepřehledných úzkých chodbách a místnostech budov. Mise si zahrajete noční (s nutností používat optiku pro noční vidění) i ve dne, za jasného počasí i v mlze podstatně omezující viditelnost. Každá mapa je jiná a zcela jinak se hraje. K tomu, abyste se v ní dokázali rozumně chovat, bude zapotřebí ji drillovat opakovaným hraním a postupně vychytávat její finesy.

Vystříhejte se přebíhání z mapy do mapy a snažte se nejen v začátcích hrát jednu pořád dokola. Začátečníkům bych doporučil mapu Bridge nebo Insurgent Camp, které jsou co do struktury jednoduché a veškerou snahu lze zaměřit na své chování, zkoušení různých taktických prvků, zvykání si na kontakt s nepřítelem, používání granátů, udržování vhodné vzdálenosti a vůbec se tu dá naučit pohybovat, krýt, odhadovat chování, vyhledávat vhodná stanovište, zvykat si na dorozumívání se spoluhráči, obvazování raněných atd. Pokud vás zraní, ihned volejte medika. Slouží k tomu speciální klávesa, standardně M. Medici i ranění se ukazují na radaru.

•Pozorovatel
Rovněž se "naučíte" umírat a brát si z chyb ponaučení. Zemřít se dá v AAO velice snadno a právě schopnost se udržet při životě je to, co vyžaduje trochu vyzrálosti. Brzy zjistíte, jaké svinstvo jsou granáty, co dokáže šikovný sniper a že vběhnutím do středu mapy se vaše životnost začne počítat na vteřiny. Tohle vše je na AAO krásné a u ní jako zatím nikde jinde si vychutnáte pocit, jako byste opravdu byli tam, kde se pohybuje vaše postava. Málo her má toto kouzlo a o to je AAO cennější.


Pokud vás zabijí (a to bude velice často), využijte možností pozorovatele a učte se sledováním zkušených spoluhráčů. Přepínat mezi živými hráči lze levým tlačítkem na myši, a pomocí mezerníku lze měnit (pokud to server povolí) typy pohledů, mezi nimiž lze cyklovat. K dispozici jsou buď pohledy na jednotlivé hráče, nebo tzv. scénické pohledy (což jsou předdefinované kamery umístěné napevno do různých míst mapy), anebo obojí dohromady. Pokud se díváte na hráče, bude se hodit znát, že klávesou pro použití přepínáte mezi pohledem zezadu na postavu a jejíma očima.

•Počítání padlých
Pro psanou komunikaci slouží konzole, do níž hráči mohou psát a posílat hlášky týmu či všem na serveru. Hlášky v konzoli se objevují v různých barvách a dá se podle toho letmo orientovat, co se vlastně děje a jaký druh hlášení právě běží. Například zeleně se objevují zprávy rádiové a povely, oranžově hlášky systémové, bíle zase textové zprávy poslané některým z hráčů.

Dobrým tipem pro ještě živé hráče je počítání padlých soupeřů. Ukazatel skóre vám sice vypisuje, kdo z vašeho týmu je ještě naživu, nicméně o soupeři se nedozvíte prakticky nic kromě toho, v jakém počtu do bitvy nastoupil. K tomu, abyste znali i situaci na jeho straně, je potřeba počítat jeho padlé, k čemuž opět využijete konzoli. Červená hláška znamená jednoho padlého soupeře. Podobně, jako se v mariáši počítají trumfy, sledujte stav soupeřových mužů a od jeho cekového počtu postupěn odečítejte. Padne-li někdo ze spoluhráčů, má hlášení barvu modrou. Barevné odlišení je tedy výborným pomocníkem, díky němuž není potřeba konzoli vždy číst, ale stačí se ji naučit podvědomě monitorovat.

•Pohybové speciality
AAO má v sobě skrytou řadu fines, na které budete přicházet až postupem času. Některé z nich jsou dány možností přepínat mezi pohybem rychlejším a pomalým. Pokud jste například v režimu rychlejšího pohybu (je jedno, zda hráč stojí, dřepí či leží) a házíte granát, váš voják vždycky vykřikne hlášku Frag Out!, která je slyšet na míle a krom varování spoluhráčů ji samozřejmě uslyší i nepřítel. Stačí se ale přepnout do pomalejšího rytmu a už tuto hlášku neuslyšíte.

Už jsem psal o pomalém plížení, které oproti tomu rychlejšímu má výhodu v neustále zaměřené zbrani před sebe. V režimu pomalého pohybu (při plížení, podřepu i chůzi) vám rovněž zůstává u očí dalekohled či zalícená mířidla zbraní, což je také velice důležité znát a naučit se toho využívat. No a za zmínku stojí i režim běhu (aktivujete třeba dvojstiskem klávesy pro pohyb vpřed), kdy voják drží zbraň u pasu a cenou za rychlost je nemožnost zaměřovat, střílet, přebíjet atd. Hře nechybí ani možnost vyklánění horní poloviny těla do stran pro vykukování zpoza rohu (stoj i podřep). Pokud ležíte, namísto vykouknutí se překulíte.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Hraješ Americas Army?

Jo 68.3% (71)
Jo, často 13.5% (14)
Chci začít 16.3% (17)
Ne 1.9% (2)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama